home‎ > ‎

didactische aanpak

Iedereen is anders. Mijn mensenkennis zorgt voor een didactiek en aanpak op maat voor elke leerling.

Onzekerheid en fouten maken hebben vaak met elkaar te maken. Onzekerheid leidt gemakkelijk tot het maken van fouten en door het maken van fouten wordt de onzekerheid dan weer vergroot. Deze vicieuze cirkel doet mensen vaak zelfs stoppen met lessen: 
"ik leer het nooit", 
"dat rijbewijs haal ik toch niet", 
"ik heb het al zo vaak geprobeerd".

Wij hangen de gedachte aan "hoe meer fouten tijdens de lessen, hoe beter en sneller de leerling leert!"

De instructeur is er om de veiligheid te waarborgen, hij heeft niet voor niets die twee pedalen onder zijn voeten. Daarmee handelen heet "ingrijpen", maar dat klinkt wel erg dramatisch en wij noemen het liever "corrigeren"*Bij de lessen wordt heel veel gecorrigeerd en naarmate de leerling vordert wordt het vanzelf minder. Van de leerling vragen we slechts om van zijn/haar fouten te leren, net zolang tot het goed gaat. Leren rijden is het aanleren van handelingen. Motorische handelingen als koppelen, schakelen en sturen leer je snel, veilig en inzichtelijk handelen is veel moeilijker; daarvoor moet je leren vooruitzien en dan vooral in de zin van "wat kan ik verwachten in die en die situatie". En vervolgens moet je leren hoe bij elke situatie te handelen.

Wanneer je dat geleerd hebt ben je klaar om je rijbewijs te halen.

* tijdens je rijexamen is een ingreep inderdaad een "drama", want een ingreep betekent vanzelf dat je gezakt bent. (alleen bij acuut gevaar voert een examinator een ingreep uit)  
De kunst van de rijschool is nu juist om jou veilig te leren rijden, totdat ingrijpen niet meer nodig is.